Slovenska vlada uvela je danas regulirane maloprodajne cijene goriva kako bi smirila stanje na tržištu naftnih derivata, a one će vrijediti od ponoći i primjenjivati se idućih mjesec dan, prenosi Index.
Benzin 95 prodavat će se po najvišoj maloprodajnoj cijeni od 1.503 eura (11.36 kuna), a dizel gorivo po 1.541 eura za litru (11.64 kuna), rekao je ministar gospodarstva Zdravko Počivalšek. Dodao je da će te cijene važiti 30 dana od stupanja vladine odluke na snagu.
Cijene pogonskih goriva u svijetu dodatno su skočile zbog rata u Ukrajini, kazao je Počivalšek, dodavši da su neki slovenski trgovci naftom bili previše i predugo vremena ovisni samo o dobavljačima iz Rusije. Smatra da će cijene nafte i dalje rasti zbog postojeće situacije pa će vlada nakon inicijalnih 30 dana, ako se stanje ne smiri, ponovno reagirati, rekao je.
Počivalšek se založio za diversifikaciju kanala nabave naftnih derivata te ocijenio da u Sloveniji trenutno nema potrebe za puštanjem u prodaju zaliha iz robnih rezervi radi dodatnog smirivanja tržišta.
Isto tako, dodao je, slovenska vlada neće donositi mjere restrikcija prodaje goriva na pumpama u državi. Iako su cijene u Sloveniji znatno niže nego u Italiji i Austriji, na slovenskim će benzinskim postajama i dalje gorivo moći točiti i stranci.
“No u skladu s onim što se bude događalo na granici donosit ćemo ubuduće po potrebi i druge mjere”, dodao je Počivalšek.
Nakon što je to bio čest slučaj devedesetih, Hrvati ponovno sve češće odlaze u susjednu Mađarsku, trenutačno ponajviše zbog jeftinijeg goriva, prenio je Index. Mađarska vlada ograničila je i cijenu energenata i osnovnih namirnica.
Gradić Letenje uz samu je mađarsko-hrvatsku granicu. Nekada je bio isključivo trgovačka meka, danas se onamo dolazi na benzinske postaje. Gorivo je ondje, naime, znatno jeftinije.
Uštede su sada oko 150 kuna po prosječnom tanku od 50 litara, a nakon sutrašnjeg poskupljenja goriva u Hrvatskoj, koje bi prema neslužbenim informacijama trebalo ići gore za oko 1.60 kuna, uštedjet će se još i više.
Od sutra bi u Hrvatskoj Eurosuper 95 mogao koštati 13.79 kuna, a Eurodizel 14.13 kuna. S druge strane, u Mađarskoj su i Eurosuper 95 i Eurodizel ograničeni na 9.75 kuna.
HRT je razgovarao s nekima od onih koji prelaze mađarsku granicu kako bi jeftinije natočili benzin.
“Tu sam iz sela pet kilometara od granice, jeftinija je cijena tri kune i ispadne nam jeftinije po tanku 150 kuna, onda idemo u shopping i nabere se”, kaže za HRT Ivan Kranjčec iz Donjeg Kraljevca.
“Došla sam jer ljudi govore da je jeftinije, prvi put sam došla”, kaže Martina Mlinarec iz Čakovca.
“Pun tank, kol’ko ide, 60 do 70 litara”, kaže Petar iz Čakovca.
Gorivo su po nižim cijenama nabavljali i strani vozači kamiona – pa su neke benzinske crpke kupnju limitirale na 100 litara, ali, kako javlja HRT, u subotu su zbog navale ostale bez goriva.
Osim Hrvata, na mađarskim benzinskim postajama gorivo kupuju i Slovenci i Austrijanci. Tako je MOL nedavno u prosjeku dnevno prodavao 5 milijuna litara, danas je ta količina trostruko veća i iznosi 15 milijuna litara goriva.
Zbog velike navale stranaca Mađarska je od petka uvela ograničenja.
“Prema novom pravilu, gorivo na našim benzinskim postajama po subvencioniranoj cijeni više ne smiju kupovati strani vozači kamiona težih od tri i pol tone. Oni moraju plaćati po tržišnoj cijeni”, kaže Andras Orosz, glasnogovornik MOL-a.
No vozači osobnih automobila i dalje mogu kupovati gorivo po povoljnijoj cijeni – bez ograničenja. Iz mađarske najveće naftne kompanije tvrde da nestašice nema.
“MOL ima dovoljno zaliha i kapaciteta za preradu da pokrije mađarsku potrošnju goriva. Naš naftovod još transportira rusku naftu kroz Ukrajinu, a i Jadranski naftovod spreman je ako na istoku budemo imali problema, kaže Zsolt Hernadi”, direktor MOL-a.
Inflacija je u Mađarskoj dosegnula najvišu razinu u 15 godina pa je vlada zamrznula cijene energenata, namirnica i hipotekarnih kredita. Mnogi kažu da je to predizborni trik Viktora Orbana. Naime, ondje se parlamentarni izbori održavaju u travnju. Kako god bilo, Hrvati masovno odlaze onamo napuniti spremnik automobila unatoč čekanju u dugim redovima.
foto: unsplash