Gospodarstvo

Odabrano najbolje rješenje za 9 splitskih garaža

Mladi arhitekti osmislili 2800 parkirnih mjesta, tržnice, amfiteatre...

Autor: Ivona Amidžić - 27.05.2019

Završen je natječaj za odabir idejnog arhitektonsko-urbanističkog rješenja za garaže na devet lokacija u Splitu, a nagrađeni radovi predstavljeni su u Društvu arhitekata Split koje je organiziralo i provelo natječaj koji je krajem siječnja raspisala komunalna tvrtka Split parking.

Ukupno je prijavljeno devet radova te su svi zadovoljili kriterije i ostvarili pravo sudjelovanja u postupku ocjenjivanja

Dobitnici prve nagrade (u neto iznosu od 147.400,00 kn) su Grgur Butigan, mag. ing. arch., Jakov Matas, mag. ing. arch., Bernardica Grubišić, univ. bacc. ing. arch. i Katarina Kazić, univ. bacc. ing. arch., ekipa mladih arhitekata s Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu, od kojih dvoje još uvijek studira.

Nagrađeni rad pokazao se superiornim u gotovo svim segmentima u svih devet projektiranih garaža i odluka je donesena jednoglasno. Njihov rad sadrži rješenja koja štede i oplemenjuju prostor na šest novih i tri postojeće lokacije za garaže. Umjesto zadanih minimalnih 2400 parkirnih mjesta, mladi arhitekti pronašli su mjesta za njih gotovo 2800, u sklopu garaža predvidjeli su i tržnice, sportske terene, amfiteatre.

Današnjoj prezentaciji nagrađenih radova nazočio je i gradonačelnik Andro Krstulović Opara: “Nikada nisam dvojio oko ishoda ovog projekta. Split parking je naša uzdanica i Banovina se neće miješati. Vidio sam rješenja danas, kad i svi ostali i time dokazao da se ne mislim uplitati. Najvažnije je držati se dinamike, a vjerujem da ćemo do kraja godine početi kopati”, rekao je gradonačelnik.

Direktor Split parkinga Marko Bartulić rekao je kako se sve što se očekivalo i dobilo: “Cijelo vrijeme postavlja se pitanje zašto smo se odlučili za natječaj, na nešto što nismo obvezni, a ja se čudim onima koji to ne rade. Kao investitor koji utječe na vizuru grada skinuli smo teret sa sebe i prepustili to profesionalcima. Da smo radili sami, s jednim rješenjem, bilo bi previše upitnika. Sad ćemo pripremiti natječaj, nakon toga slijedi odabir izvođača, ishodovanje dozvola i gradnja. Držimo se tempa koji smo zadali hodogramom prije par mjeseci i nadam se da do kraja godine ili početkom sljedeće kreću radovi”, rekao je Marko Bartulić.

Rad je urbanistička koncepcija u kojem se garaže uklapaju u kontekst i postojeće građevine

Član žirija Ivan Jurić rekao je kako je izabran rad koji je ujedno i urbanistička koncepcija, u kojem se garaže uklapaju u kontekst i u postojeće građevine: “Rad nudi i prometna i hortikulturna rješenja te ekonomičnost održavanja. Imali smo samo jedan uvjet za poboljšavanje na lokaciji Gripe gdje smo naglasili da je potrebno riješiti blokirani pristup interventnim vozilima, a ostale preporuke bile su samo ‘kozmetičke’ poput drvoreda uz cestu i slično. Kroz preporuke smo naglasili i da bi bilo potrebno napraviti vizualni identitet svih garaža kako bi se i pješacima i vozilima osiguralo jednostavno kretanje. Ovime smo dobili i tipološki uzorak koji se može primijeniti i na drugim lokacijama i može postati simbol zgrada javne namjene”, pojasnio je Jurić.

Daša Gazde, tajnica ovog natječaja i članica Predsjedništva DAS-a, istaknula je kako investitor, Split parking, nije dao maksimalne zahtjeve nego mogućnost da se napravi dobra i kvalitetna arhitektura.

Dobitnici su istaknuli kako su ambiciozno i studiozno pristupili projektu te kako ipak nisu očekivali ovakav rasplet događaja. Ova inicijativa za provođenjem javnog natječaja na devet strateški pozicioniranih lokacija u svrhu iznalaženja cjelovitog arhitektonsko-urbanističkog rješenja, kažu, izrazito je hrabar čin kojim se staje na kraj dosadašnjoj praksi, odnosno stihijskom i neplanskom razvoju grada.

“Činjenica da je Split parking u suradnji s DAS-om raspisao natječaj bez potrebe za provođenjem istog hvalevrijedan je potez koji arhitektonsku struku nakon desetljeća zanemarivanja u procesu projektiranja kapitalnih gradskih projekata ponovno vraća s margina na kojima se zatekla. Dodatni poticaj za sudjelovanje na natječaju svakako je bila odluka koja pruža mogućnost participacije mladim arhitektima bez ovlaštenja. Uzevši sve to u obzir, smatramo da ovakav postupak ne bi trebao biti iznimka, već praksa”, poručili su.

Predsjednik DAS-a, Dragan Žuvela, također je pohvalio inicijativu Split parkinga da se provede natječaj u cilju što veće kvalitete prostora

Žiri je bio sastavljen od pet članova koji su redom stručnjaci u svom području, a oni su Mirko Buvinić, dipl. ing. arh., Ivan Jurić, dipl. ing. arh.,  Boris Popović, dipl. ing. arh., Jure Granić, diplomirani inženjer cestovnog prometa, Marko Bartulić, direktor Split parkinga te zamjenski član prof. dr. sc. Boris Trogrlić, dipl. ing. građ.

Projekt izgradnje devet garaža, koji uključuje izgradnju šest novih te nadogradnju tri postojeće garaže, vrijedan je oko 78 milijuna kuna (bez PDV-a), a njime je planirano oko 2200 novih parkirnih mjesta u Splitu. Lokacije na kojima će se graditi su: Gripe, Mertojak (Doverska), Dobrilina, Trstenik zapad, Spinut (Rendićeva), Ravne njive, Lokve, Sućidar, Spinut (Jobova).

Dobitnici ostalih nagrada:

  • 2. nagrada (u neto iznosu od 92.125,00 kn): Prostorne taktike d.o.o. (Luka Cvitan, mag.ing.arch., Antonia Vuletić, mag.ing.arch., Kristina Gotvald, univ.bacc.ing.arch., Ana Burić, mag.ing.arch.) uz suradnika za urbanizam Jere Kuzmanić, mag.ing.arch
  • 3. nagrada (u neto iznosu od 55.275,00 kn): Danijel Cetina, Krešimir Crnković, Ivona Lerga, Bojana Marčićev, Iva Meštrović i Miroslav Posavec
  • 4. nagrada (u neto iznosu od 44.220,00 kn): BIRO (Hrvoje Arbanas, Anita Elez, Saša Košuta, Mario Kralj, Dora Lončarić)
  • 5. nagrada (u neto iznosu od 29.480,00 kn): antika arhitektura (Irena Bakić, Sonja Halapir)

(Grad Split)

foto: youtube (screenshot)

Tagovi: arhitekti, arhitektura, nagrade, parkiralište, parkirna mjesta, radovi, splitske garaže, urbanistično,