Lifestyle

30 godina jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112 u EU i 15 godina u Hrvatskoj

Sustav 112 u Republici Hrvatskoj osigurava zaprimanje dojava na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 putem telefona, SMS poruka i e-poziva iz vozila

Autor: Ivona Amidžić - 11.02.2021

Vijeće Europskih zajednica je 29. srpnja 1991. godine donijelo Odluku o ustanovljenju jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112 (Council Decision 91/396/EEC), koji sve hitne službe integrira u jedinstveni sustav pružanja pomoći građanima.

Predstavnici Europske komisije, Europskog parlamenta i Vijeća Europe su 11. veljače 2009. godine potpisali tripartitnu deklaraciju kojom je 11. veljače ustanovljen kao Dan europskog broja 112. Besplatnim pozivom na broj 112 u bilo kojoj državi članici Europske unije možete zatražiti pomoć hitnih službi (policije, vatrogasaca, hitne medicinske službe).

Jedinstveni europski broj za hitne službe 112 u Republici Hrvatskoj uveden je 11. veljače 2005. godine. Sustav 112 u Republici Hrvatskoj djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite i neprekidno (365/24/7) osigurava zaprimanje dojava na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 putem telefona, SMS poruka i e-poziva iz vozila. Sustav 112 u RH čini dvadeset županijskih centara 112 koji zaprimaju hitne pozive i djeluju kao jedinstveni operativno-komunikacijski centri za sve vrste hitnih situacija.

Od uspostave broja 112 u Republici Hrvatskoj 2005. do kraja 2020. na broj 112 zaprimljeno je nešto više od 30.000.000 poziva. ​Od navedenog broja poziva njih nešto više od 13.800.000 ili 46% bilo je namjenskih poziva na broj 112, poziva temeljem kojih su zatražene intervencije hitnih i drugih nadležnih službi te potencijalno operativnih snaga sustava civilne zaštite.

Analizom strukture poziva vidljivo je značajno povećanje svjesnosti građana o dostupnosti i namjeni broja 112. Naime, promatrajući razdoblje prvih pet godina (2005. – 2009.) od uvođenja broja 112 u Republici Hrvatskoj vidljivo je kako je u ukupnom broju poziva njih 77% predstavljalo nenamjenske odnosno zlonamjerne pozive, a što je u značajnoj mjeri otežavalo rad sustava 112.

Za razliku od navedenog razdoblja, tijekom 2020. broj nenamjenskih i zlonamjernih poziva u strukturi ukupnog broja poziva na broj 112 pao je ispod 22%.

U 2020. godini centri 112 su zaprimili ukupno 1.572.032 poziva od kojih je 1.233.218 bilo namjenskih. Zahvaljujući brojnim kampanjama promidžbe broja 112 kao i provedbi Nacionalnog programa edukacije djece u području zaštite i spašavanja u dječjim vrtićima i osnovnim školama znatno je smanjen broj zlonamjernih poziva (0,4%).

Ravnateljstvo civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova i Brodsko – posavska županija organiziraju virtualnu donacijsku utrku za stradale u katastrofalnom potresu pod nazivom „112 za Petrinju“. Virtualna donacijska utrka je nastavak desetogodišnje tradicije obilježavanja Dana broja 112 rekreativnim trčanjem građana i pripadnika hitnih službi.

foto: MUP, Ravnateljstvo CZ

Tagovi: broj 112, EU, hitne službe, Hrvatska,